pátek 17. června 2011

Ráj aneb Zatmění slunce ve východní Evropě

Před lety jsem pod níže uvedeným pseudonymem napsal níže uvedenou taškařici, která je veřejně prvně publikována až dnes, byť ji možná filmoví gurmáni znají v kinematografické verzi od Vladimíra Frančeho, která je připojena na konec.




KAREL HYNEK HÁCHA


RÁJ
aneb ZATMĚNÍ SLUNCE VE VÝCHODNÍ EVROPĚ
čili EPIZODKY ZE ŽIVOTA ČESKÉHO VENKOVA
tudíž NAŠI IGNORANTI

Cyklus osmi „vlasteneckých básní“ o duchu východočeského venkova

Napsáno v den zatmění slunce 12.8.1999 v Českém ráji




Tatrmanice, 11:20

Stará Javůrková vzrušeně budí svého nezdárného syna
„Vstávej honem, ty jelito, začíná zatmění slunce!“

Mladý Javůrek, svobodný třicetiletý alkoholik, na to zničeně
„Nechte mě spát, máti. Mně je hrozně zle. Já sem si včera způsobil totální zatmění makovice a to mi bohatě stačí. Vzbuďte mě až bude po všem. Dobrou noc.“




Horní Bzdinec, 11:38

Otec Drbohlav oznamovacím tónem, nevzrušeně
„Asi se pudu vysrat.“

Matka Drbohlavová se rozčiluje
„No, to se dalo čekat! Vždycky dyž se něco děje, tak ty sedíš na hajzlu a je ti všecko ukradený!“

Otec Drbohlav podrážděně
„No a co má bejt? Na mě se vyprdni!“

Matka Drbohlavová se náhle nadchne ukazujíc přitom na nebe
„Podivej, hele, ten černej stín, jak ho žere! To ti je úžasná věc!“

Otec Drbohlav na to bohorovně
„Hmm. Tak já du na ten hajzl.“




Háchovo jezero, 11:48
(dříve Máchovo, nyní tzv. Hácháč)

Traktorista Josef Koťátko je silně rozčilen
„Kdo se má vopalovat na půlce slunce?! Kurva, dyť to vůbec nehřeje!“




Švejkova Lhota, 11:51

Bývalý krajský tajemník Božidar Lesní není zcela spokojen
„Hergot, mámo máme po zatmění! Ten blbej mrak nám to celý zkazil!“

Anděla Lesní se přidává k hudrování svého manžela
„No táto, tak doufám, že v tom Maďarsku viděj stejný hovno jako my, neřád jeden kapitalistickej!“




Nekňubov, 12:16

Místní notorik Bedřich Louda apeluje na svého přítele zootechnika Aloise Beránka
„Zatmění, zatmění! No a? Vo co de? Ser na to! Poď, dem na jedno!“




Švejkova Lhota, 12:38

Bývalému krajskému tajemníkovi Božidaru Lesnímu se právě ulevilo
„Tak je to dobrý, mámo! V Mnichově leje. Tam neviděj ani hovno!“




Horní Bzdinec, 13:23

Matka Drbohlavová stále nadšeněji
„Hele, vypadá to jako srpek měsíce! Vypadá to jako noc!“

Otec Drbohlav otráveně odkládá noviny na svůj mohutný břich, řka ku své ženě
„Víš co? Buď tak hodná a dej už mi s tou pitomostí svátek!“





…a zatím… Maďarsko, 14:03 – vrcholný okamžik zatmění

Česká inteligence v Maďarsku nadšeně aplauduje
„Zmizelo nám z nebe slunce,
vyděsilo všechny sumce,
není po něm vidu, slech,
nenašli jsme ani blechu!“




KONEC FRAŠKY


Kongeniální filmové zpracování tohoto dílka od Vladimíra Frančeho z roku 2003 nalézá se na tomto linku:
http://www.vikishock.cz/web/zatmeni.html

Žádné komentáře:

Okomentovat